شبهات کرونایی
شبهه 2 : دوری مساجد از آفات
إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ « : در روایتی که از پیامبر اسلام )صلی الله علیه وآله( نقل شده است
» الْمَسَاجِدِ 1 هرگاه آفات و عاهات )بیماریها( بر انسانها فرو ریزد، اهل مساجد در عافیت خواهند بود! اگر
این روایت صحیح است، پس چرا مساجد را از ترس سرایت بیماری بستهاید؟ چرا بسیاری از کسانی که
اهل مساجد میباشند، خود به این بیماری گرفتار شدهاند؟
تقریر شبهه: اگر طبق روایات اهل مسجد از بلا و آفات و بیماریها به دورند پس چرا مبتلا به کرونا میشوند؟
چرا درب مساجد از ترس سرایت بیماری بسته شده است؟
1 خْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِی مُوسَی قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیٍّ « .
ابن اشعث، محمد بن محمد، ( » علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُول اللَّهِ صلی الله علیه وآله إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْل الْمَسَاجِدِ
الجعفریات )الأشعثیات(، چاپ اول، تهران، بیتا(.
6
پاسخ:
در طول تاریخ و در منابع دینی چنین ادعایی نشده است که انسان با حضور در مسجد یا حرم واکسینه میشود؛
تا اکنون ویروس کرونا بخواهد ناقض این ادعا باشد. اگر اهل مسجد را مصون از بیماریها بدانیم مقامی بالاتر از
عصمت برای آنان قائل شدیم در حالی که ائمه )علیهمالسلام( نظیر حضرت علی )علیهالسلام( برای مداوای خود
طبیب میآوردند. اهل مسجد نیز خود چنین برداشتی نداشتهاند که از جهت جسمانی با سایرین تفاوتی دارند بلکه
در طول تاریخ برای درمان بیماریها به نظام پزشکی آن زمان مراجعه میکردند.
عرف متدینین نیز به پناهگاه بودن مساجد برای بیماریها معتقد نیستند و ادعا نمیکنند که نظام الهی باید این
گونه باشد که مؤمنین در بلاها، بیماری و مشکلات اجتماعی نباید سختی بکشند و استثناء باشند. بنای نظام هستی
اینگونه نیست که اگر خدا کسی را دوست داشته باشد باید به او هدیه و نعمت داده و آسایش وی را فراهم نماید.
طبق معارف دینی خدا بنده مؤمنش را در بلاها غوطهور میکند. همچنانکه خود اهل بیت )علیهمالسلام( گرفتار
مشکلات و مصائب بسیاری بودند. تحمل رنج و مشقت فراوان رسول اکرم )صلیاللهعلیهوآله( در شعب ابیطالب
و حضور در جنگهای متعدد و تحمل مصیبت فرزندانش از نمونههای بارز است.
طبق آیات قرآن سنت عمومی خداوند در رابطه با مؤمنین چنین است که آنها را بیشتر به سختی، بلا، بیماری
و… مبتلا میسازد تا فروتنی و تضرَّع کنند و به درگاه پروردگار خود بیشتر روی آورند. 1 طبق این سنت الهی قرار
نیست اگر کسی ایمان آورد یا اهل مسجد شد از تمامی آفات و بلایا در امان و عافیت باشد و به آزمایشات الهی
در مسیر تکامل، نظیر نقص در اموال، جان و سلامتی مبتلا نگردد. 2
1 وَ« . لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أ مَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضََّرََّاءِ لَعَلََّهُمْ یَتَضَرََّعُونَ؛ بی تردید ما به سوی امتهای پیش از تو پیامبرانی
انعام، ( » فرستادیم، آنگاه آنان را به سختی، بیماری و رنج دچار کردیم تا فروتنی و تضرع کنند 42 وَمَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍَّ إِلََّا « ؛)
أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضََّرََّاءِ لَعَلََّهُمْ یَضََّرََّعُونَ؛ هیچ پیامبری را نفرستادیم، مگر اینکه اهل آن شهر را به سختی، بیماری و رنج دچار
اعراف، ( » کردیم تا فروتنی و زاری کنند 94 .)
2 أَمْ حَسِبْت مْ أَنْ تَدْخ ل وا الْجَنََّةَ وَ لَمََّا یَأْتِک مْ مَثَل الََّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِک مْ مَسََّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضََّرََّاءُ وَ زُلْزِل وا حَتََّى یَق ولَ ألرَّسول وَ الََّذینَ « .
آمَن وا مَعَهُ مَتى نَصْر اللهِ أَلا إِنََّ نَصْرَ اللهِ قَریبٌ؛ آیا پنداشتهاید وارد بهشت میشوید، در حالی که هنوز حادثههایی همانند حوادث
گذشتگان بر شما نیامده؟ گاه به آنان سختیها و آسیبهایی میرسید و چنان متزلزل و مضطرب میشدند تا جایی که پیامبر و مؤمنین
بقره، ( » میگفتند پس یاری خدا چه زمانی میرسد؟ آگاه باشید که یاری خدا نزدیک است 214 وَ« ؛) لَنَبْل وَنََّک مْ بِشَیْءٍ مِنَ
الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْف سِ وَ الثََّمَراتِ وَ بَشَِّرِ الصََّابِرِینَ؛ قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در
بقره، ( » مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان 1۵۵ .)
7
بنابراین قرار نیست اهل مساجد اگر اصول بهداشتی را رعایت نکنند، باز هم در امان باشند و عوامل طبیعی و
غیرآن بر اهل مسجد اثری نداشته باشد. یا اگر عقل به تعطیلی و محدود نمودن ورود به مساجد حکم کند، همچنان
باید درهای مساجد باز باشد!
توجه به چند نکته ضروری است: 1 . معمولاً بیماریها و بلاهای اجتماعی علاوه بر خسارتهای جسمی و
مادی، پیامدهای فکری، اعتقادی و اخلاقی گستردهای دارد؛ ممکن است بسیاری از مردم در اعتقادات خود تردید
کنند یا به رفتارهای غیراخلاقی آلوده گردند یا گرفتار ناامیدی، اضطراب و آشفتگی شوند. امّا اهل مسجد به سبب
ارتباط مداوم و عمیق با خداوند، از این پیامدها در امان خواهند بود. 2 . اهل مساجد به دلیل ارتباط معنوی بیشتر
با خداوند، معمولاً از قدرت روحی و معنوی بالاتری برخوردارند و شکی نیست امید و قدرت روحی بالا تأثیر
بهسزایی در جلوگیری یا درمان بیماریها دارد. 3 . که در قرآن در مورد عذاب به کار » نزل « ممکن است به قرینه
عذاب الهی باشد نه هر گونه بیماری. بیماری کرونا نیز گرچه ممکن است برای برخی ،» عاهات « رفته مراد از
عذاب باشد ولی برای اهل مسجد که نوعاً مؤمن و مطیع اوامر الهی هستند ابتلاء است و ایشان در برابر امراضی
که به عنوان عذاب الهی نازل میشود در عافیت هستند نه امراضی که به منزله ابتلاء باشد. 4 در نصوص » عافیت « .
دینی بیشتر در سلامتی دین و ایمان به کار رفته است. بر این اساس معنای روایت این است که وقتی فتنههای
گمراه کننده فرو بارد و بسیاری از مردم را گمراه و سرگردان کند، اهل مساجد به سبب ارتباط مداوم و نزدیک با
دین و علمای دین از گمراهی مصوناند.