کنشگری و رسالت های اجتماعی طلبه
?
?به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران دومین نشست همایش طلیعه حضور ویژه طلاب جدید الورود حوزه های علمیه خواهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به صورت برخط و مجازی برگزار شد.
?در این نشست حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان گفت: طلاب باید در جامعه فعال باشند تا بتوانند از طریق جامعه به تربیت فرد اقدام کنند؛ راه خودسازی از جامعه سازی عبور می کند، خط خودسازی از جامعه سازی جدا نیست.
?وی اولین مرحله برای کنشگری اجتماعی را انگیزه لازم برای انجام فعالیت های اجتماعی عنوان کرد و افزود: مهمترین کارهایی که موجب خودسازی می شود این است که انسان به جامعه اسلامی کمک نماید. هیچ موضوعی مثل این کار تاثیر روحی خوبی بر انسان ندارد که انسان بتواند با تاثیر گذاری بر روی کل جامعه، خودش را نورانی نماید. فعالیت اجتماعی کردن، خودش یک وسیله خودسازی است.
?وی کسب مهارت لازم را دومین مرحله برای کنشگری اجتماعی معرفی کرد و اظهار داشت: طلاب باید از ابزارهای مختلف روز برای نشر معارف و حقایق اسلام بهره ببرند؛ طلبه برای اینکه در جامعه تاثیرگذار باشد باید بداند به چه ابزارهایی نیاز دارد و مهارت استفاده از آنها را کسب نماید و از آنها در راه خدمت به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و در خدمت به ولایت بهره ببرد.
?استاد حوزه و دانشگاه گفت: طلبه باید مهارت داشته باشد آن چیزی را که فرا گرفته است را به دیگران انتقال دهد، متاسفانه بعضی افراد از مهارت های ارتباطات و تعامل با دیگران برخوردار نیستند و نمی توانند بر روی جامعه تاثیر داشته باشند؛ بنابراین طلاب باید در عرصه های مختلف مهارت کسب کنند تا بتوانند افراد تاثیرگذاری در جامعه باشند.
?حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه تبلیغ و اصلاح جامعه نیازمند شناخت مخاطب و آگاهی درباره نوع مخاطبان است، گفت: طبق روایات ائمه معصومین علیهم السلام؛ اگر کسی می خواهد دیگران را بشناسد ابتدا باید خود را شناخته باشد؛ بنابراین خودسازی برای طلبه یک امر اجتناب ناپذیر است.
?وی انسان شناسی را سومین مرحله کنشگری اجتماعی دانست و ابراز داشت: علاوه بر مهارت ها؛ دانش و معرفت نسبت به خویشتن است که به انسان کمک می کند افراد را بشناسد.
?استاد حوزه و دانشگاه به تفاوت انسان ها با یکدیگر اشاره کرد و اظهار داشت: انسان ها به قدری با یکدیگر متفاوت هستند که درک آن از تصور انسان خارج است، برای همین آدمی همواره باید دیگران را از خود بهتر ببیند و هرگز به خود اجازه ندهد در خصوص سایرین قضاوت کند؛ طلاب بدون اینکه درباره دیگران قضاوت کنند می توانند کنشگری اجتماعی داشته و در جامعه تاثیرگذار باشند.
?وی ادامه داد: کسی که می خواهد پیام دین را منتقل کند نیاز به یک جامعیتی از آگاهی ها دارد. کسی که در مسیر دین قرار می گیرد باید به یک جامعیتی از دین برسد. آگاهی کامل و جامع نسبت به دین مرحله دیگر کنشگری موثر در اجتماع است.
?حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در پایان گفت: برای اینکه طلاب به کنشگری اجتماعی برسند باید دشمن شناسی بکنند. طلاب باید بخشی از ساعات خود را برای مطالعه وضعیت دشمن و عملیاتی که می خواهد انجام بدهد، بگذارند، تا بتوانند تاثیر گذار در جامعه باشند.