سواد رسانه ای
محدوده سنی سواد رسانهای - محدوده سنی کودک
شاید اصلاً نتوان برای سواد رسانهای محدودیت سنی در نظر گرفت. بهعبارتدیگر همانطور که یادگیری سواد خواندن و نوشتن برای هر فردی لازم است، آشنایی باسواد رسانهای هم برای هر فردی که میخواهد در عصر اطلاعات زندگی کند، ضرورت دارد.
فرق نمیکند که کودک باشیم یا جوان و یا حتی کهنسال؛ امروزه همگی با رسانهها سروکار داریم. بااینوجود به خاطر اهمیت موضوع در اینجا افراد را بر اساس نوع برخورد و تأثیری که از رسانهها دریافت میکنند به سه دسته کودک، نوجوان و بزرگسال تقسیمبندی میکنیم.
که در این پُست به دسته اول میپردازیم؛ «کودکان»:
در میان مخاطبان رسانهها، کودکان به جهت دانش اندک و قدرت کم تجزیهوتحلیل، به لشکر بیسلاحی میمانند که در برابر انواع پیامهای رسانهای، صرفاً جذابیتهای کودکانه را ملاک اقبال یا عدم اقبال به تولیدات رسانهای قرار میدهند.
باید در نظر داشت که توانایی کودکان در تشخیص واقعیت در مقایسه با بزرگسالان کمتر است. ازاینرو، از دیگر مخاطبان آسیبپذیرتر هستند و آموزش سواد رسانهای به آنها در اولویت بالایی قرار دارد.
نقش و تأثیر رسانهها بهویژه در مواقعی که شخص، تجربه، شناخت و آگاهی چندانی ندارد و همچنین اطلاعات درست را از جایی دریافت نمیکند و قادر نیست از محیط شخصی خود، عقیدهای برای خود پیدا کند، برجستهتر میشود.